Nationaal Register Mobiel Erfgoed

Fokker F27 400M Troopship



REGISTER
Registernummer4.001.028
INLEIDING
 
ObjectaanduidingFokker F27 400M Troopship
Categorie/klasseMilitair vliegtuig
Soort objectPropellervliegtuig
TypeFokker F27
Bouwjaar1985
Ontwerper(s)Fokker
Producent(en)Fokker vliegtuigfabriek op Schiphol-Oost
Gebruiker(s)U.S. Army en nu Vliegend Nederlands Cultureel Erfgoed.

Periode gebruik

van 1985 tot en met hede

Regio gebruikGlobaal
BESCHRIJVING
FunctieRegionaal Airliner / Troopship / Paradrop
TechniekVleugeloppervlak: 70M2. Profiel NACA 64-121 wortel en profiel NACA 64-415 tip.
Dihedral: 2,30 graden. Incidence: 3.30 graden
Single slotted kleppen. Aileron met trim tabs; aileronoppervlak: 3,51M2. Pneumatische rubber de-icing.
BouwwijzeGeklonken / gelijmd.
VormLxBxH: 25,06 x 29,00 x 8,72M
Opmerkingen beschrijvingRomp: Stressed contructie met knik in de rompdoorsnede. Staart: Pneumatische de-icing; stabilo spanwijdte: 9,75M; oppervlak: 16M2.
Onderstel: Pneumatisch intreksysteem en remsysteem; spoorbreedte c/l: 7,20M; wielbasis: 8,74M.
Motoren: diverse varianten van de Rolls Royce Dart turboprop straalmotoren. Propeller: Dowty Rotol constant speed prop. Brandstofcapaciteit: 5169 liter.
GESCHIEDENIS
GeschiedenisDe F-27 werd als civiel toestel na de oorlog ontworpen en gebouwd door Fokker en werd een zeer groot succes. Prototype vloog 24 november 1955. Uitgerust met turboprops en gelijmde verbindingen wat nieuw voor die tijd was. De F-27 werd het meest verkochte toestel in zijn klasse en er waren diverse varianten
KORTE VERHALENDE OBJECTBESCHRIJVING

Dit toestel heeft sinds de bouw alleen voor de U.S. Army gevlogen, vanaf 1985 zijn er 2 F-27 exemplaren in dienst bij de U.S. Army met als aanduiding C31 (C voor Cargo plane). Al die jaren hebben deze twee vliegtuigen gevlogen voor het Demo Parachutisten Team "Golden Knights", zij verzorgden demonstraties voor alle soorten evenementen in de U.S.

BETEKENIS VOOR NEDERLANDSE MOBILITEITSGESCHIEDENIS

Dit exemplaar van de F27 is zo ongeveer het laatste, nog luchtwaardige civiele exemplaar in de wereld. Als icoon als luchtvaartontwerp en techniek en als toonbeeld van de luchtvaart industrie na de tweede wereldoorlog hoort dit toestel deel uit te maken van het vliegende luchtvaarterfgoed in Nederland. Het toestel ontworpen in de jaren 50 is beeldbepalend voor het volk en vertegenwoordigt het volwassen worden van de luchtvaartindustrie in Nederland en de opbouw van de infrastructuur in Europa.

ILLUSTRATIES
Additioneel beeld 1
Additioneel beeld 2
MEER INFORMATIE
Informatie bij/viainfo@vnce.nl
www.vnce.nl
Externe links
HUIDIGE EIGENDOM
Soort eigendomBehoudsorganisatie
Naam organisatieStichting Vliegend Nederlands Cultureel Erfgoed
WAARDESTELLING
Cultuurhistorische waarde
Status
Motivatie
Waardering doorCommissie
Opmerkingen
Authenticiteit
Status
Motivatie
Waardering doorCommissie
Opmerkingen
MCN - CIME
Sluiten en terug naar zoekresultaten NRME Home Mobiele Collectie Nederland