Nationaal Register Railmonumenten



RETM 11

INLEIDING
 
ObjectaanduidingRETM 11
Categorie/klasseLokale tram
Soort objectElektrisch motorrijtuig
Typeemr2 - Tweeramer
1 - 20
13-20
Bouwjaar1905
Ontwerper(s)
Producent(en)Metallurgique
Nijvel
Belgie
Gebruiker(s)Rotterdamsche Electrische Tramweg Maatschappij (RETM)
Periode oorspronkelijk gebruik
Regio oorspronkelijk gebruikRotterdam
GeschiedenisNa de levering van de serie 1-12 werden nog in hetzelfde jaar 1905 ook de rijtuigen 13-20 instromen bij de RETM, de particuliere voorloper van de RET, waarmee de eerste serie tramrijtuigen meteen compleet was. In tegenstelling tot de eerste twaalf rijtuigen waren de 13-20 voorzien van dwarsbanken, waarvan de rugleuning kon worden omgeklapt, zodat de passagiers zo veel mogelijk vooruit konden rijden. Bij de laatste vijf rijtuigen van deze serie waren de klaphekjes op de balkons bovendien vervangen door draaihekjes. Gemeenschappelijk bij alle wagens waren overigens de routeklapborden op de kop van het rijtuig om de richting aan te geven en de lange routeborden aan de zijkanten van het dak, waarop het beginpunt, het eindpunt en de belangrijkste tussenbestemming stonden aangegeven. Vermeldenswaard is voorts, dat de RETM naast de gebruikelijke lijnnummers ook nog een lijnkleurensysteem heeft gehanteerd. Daarnaast werden in de allereerste beginjaren ook nog lijncijfers in de beugels opgehangen. Het zal geen verwondering wekken dat de ontwikkelingen rond de 13-20 geheel parallel hebben gelopen met die van de eerste twaalf rijtuigen: ook hier werden de balkons dicht gemaakt, werd rond 1912 de crème kleur ingevoerd en werd uiteindelijk de raamindeling gewijzigd.
Nadat ook deze rijtuigen rond 1930 overbodig waren geworden, werd op grond van hun afwijkende indeling besloten om ook een van deze wagens voor het nageslacht te behouden. Uiteindelijk viel de keus op een niet alleen met dwarsbanken, maar ook met draaihekjes uitgeruste wagenbak, die op het nog in een uitstekende conditie verkerende onderstel van rijtuig 11 werd geplaatst. Ook deze combinatie werd in de periode, die vooraf ging aan de reeds gememoreerde festiviteiten in 1938, zo veel mogelijk in oude luister hersteld. De petroleumlantaarn keerde echter niet terug en ook de daklijsten, die nog aan de uitvoering met zes zijruiten aan beide kanten herinnerden, zouden tot op de dag van vandaag zichtbaar blijven.
Opmerkingen inleiding
BESCHRIJVING OBJECT
FunctieReizigersvervoer
TechniekTwee elektromotoren via bovenleiding
Bouwwijze
VormUiterlijke kenmerken: Tramrijtuig op twee vaste assen. De rijtuigbak heeft aan weerszijden twee opvallend grote en aan de bovenzijde gebogen ramen. Aan beide zijden een open balkon met stuurstanden. Op het dak bevindt zich een beugel voor de stroomafname. De tram is blauw en grijs geschilderd.
Opmerkingen beschrijving
WAARDERING OBJECT
Cultuurhistorische waarde
StatusC
MotivatieElektrisch motorrijtuig RET 11 is van cultuurhistorische waarde en past in de collectie van de collectiehouder. Als vertegenwoordiger van het type is dit elektrisch motorrijtuig echter niet het meest representatieve exemplaar.
Waardering doorBeoordelingscommissie Nationaal Register Railmonumenten
Opmerkingen
Authenticiteit
Status
MotivatieDe informatie over dit object is afkomstig uit het Nationaal Register Railmonumenten. Binnen dit register wordt (nog) niet structureel op authenticiteit beoordeeld.
Waardering doorBeoordelingscommissie Nationaal Register Railmonumenten
Opmerkingen
HUIDIGE EIGENDOM
Eigenaar/beheerderMuseum/instelling
CollectieStichting RoMeO (eigenaar: Rotterdamse Elektrische Tram)
Opmerkingen eigendom
ILLUSTRATIES
Historische toestandNiet ingevoerd
StreeftoestandNiet ingevoerd
Opmerkingen illustraties
INFORMATIE OBJECT
Registernummer2.000.0522
Meer informatie bij/via
Opmerkingen informatie