Nationaal Register Mobiel Erfgoed

Straddle Carrier / Containerlift ECT 11



REGISTER
Registernummer5.001.1306
INLEIDING
 
 Foto: Maritiem Museum Rotterdam
ObjectaanduidingStraddle Carrier / Containerlift ECT 11
Categorie/klasseHef en hijswerktuigen
Soort objectzelfrijdende containerlift
TypeClark model 520
Bouwjaar1970
Ontwerper(s)Clark Equipment Company, Michigan (USA) i.s.m. ECT. Verdere ontwikkeling van de Rotterdamse carriers i.s.m. B.V. Nellen Kraanbouw te Rotterdam.
Op delen van het hijswerk rust een patent van Clark.
Producent(en)Ross Carrier Company, Michigan USA (onderdeel van Clark). Verdere bouw van de Rotterdamse carriers i.s.m. B.V. Nellen Kraanbouw.
Gebruiker(s)Europe Container Terminus (ECT).
Periode gebruik1970 - 1990
Regio gebruikRotterdamse haven
Opmerkingen inleidingBouwjaar en periode gebruik zijn plm.
BESCHRIJVING
FunctieIntern transport van (20') ISO-containers op containerterminals. Vervoer naar elders op de terminal, op andere containers ('stack'), op een terminaltrailer, een oplegger of een spoorwagon. Net als de vorkheftruck is de straddle carrier transport- en hef-/hijsmiddel inéén.
TechniekAandrijving
Ten behoeve van de Nederlandse gebruiker is er een DAF Dieselmotor in geplaatst. Deze drijft het rijwerk en het hijswerk aan.
De aandrijving geschiedt diesel-mechanisch en hydraulisch; de besturing vindt plaats vanuit een cabine voorop de carrier.

Daf Dieselmotor:
Fabricaat: DAF
Type: DK 1160
Vermogen: 185 PK

Rijwerk
Het rijwerk (acht bestuurbare wielen) bestaat uit de door de dieselmotor aangedreven koppelomvormer, versnellingsbak en differentieel met de uitgaande as met een sprocket en ketting aan weerszijden van de carrier en de wielnaaf.
Acht wielen, waarvan de voorwielen van de carrier worden aangedreven. Het rijden geschiedt geheel mechanisch en wordt bediend vanuit de bestuurderscabine.
Maximumsnelheid:
onbelast: 21 km/u
belast: 16 km/u

Hijswerk
De Straddle Carrier rijdt in zijn geheel over de container heen en pakt deze op met behulp van een hijsframe. Het oppakken (en neerzetten) kan vanaf de grond, van een trailer, een oplegger (vrachtauto) of ander voertuig geschieden. De Carrier kan 2-hoog stapelen, of met 1 container over 1 container heen rijden.
Het hijswerk bestaat uit de hydraulische pomp met stuurventielen en leidingwerk, 4 enkelwerkende cilinders, kettingen en het hijsframe met de twist-locks, hét essentiële onderdeel bij de behandeling van containers.
Het hijsframe van deze carrier is standaard voor een 20'container, voor grotere containers moet een ander hijsframe gebruikt worden.
Het hefvermogen is maximaal 24 ton.

Bezetting
Voor de bediening van de carrier is één persoon voldoende. In de periode dat deze Carrier functioneerde was er een centrale post waar één of meerdere coördinatoren aanwezig waren om de diverse straddle carriers naar de bestemming te begeleiden.
Maten en gewichtenlxbxh (plm) 8,2 x 4,3 x 6,2 (m)
BouwwijzeStaal, gelast
IndelingHoofdframe op acht wielen; hefsysteem met hulpframe, aandrijfunit, bestuurderscabine
VormPortaalvormig met intern hefsysteem.
Kleur: oranje (huisstijl van ECT)
Overig, algemeen
Opmerkingen beschrijving
GESCHIEDENIS
GeschiedenisHistorische context

In de tweede helft van de 20e eeuw vindt een revolutie plaats in transport en overslag van stukgoed als in de VS de ISO-container wordt geïntroduceerd als gestandaardiseerde vorm van de al eerder, ook in Europa gebruikte container in het zg. deur-tot-deur vervoer.

Posthuma
Directeur van het Rotterdamse Havenbedrijf Posthuma gaat op studiereis naar de VS en weet bij terugkomst Rotterdam ervan te overtuigen dat in de container de toekomst van het transport en overslag van stukgoed ligt. In 1966 komt het eerste containerschip van Sealand in de Rotterdamse haven aan.
De nieuwe Eemhaven wordt geschikt gemaakt voor deze vorm van transport en de overgang van het transport van stukgoed in containers ontwikkelt zich snel.

Mobiliteitsexplosie en welvaart
De container is één van de exponenten van de wereldwijde mobiliteitsexplosie, de globalisering, de schaalvergroting in scheepvaart en overslag in en de toenemende welvaart. Niet alleen in Rotterdam ,maar overal 'verdwijnt de haven uit de stad'.

De straddle carrier
Het principe van de straddle carrier stamt al uit de jaren 1920. De firma Clark bijvoorbeeld ontwierp portaalachtige voertuigen die over een willekeurige last rijden, deze optillen en verplaatsen. Na de oorlog ontwikkelde het principe zich ook in Finland voor het interne transport bij staalfabrieken.

Het type: De straddle-carrier als containerlift

De eerste containers worden nog met stukgoedkranen van en op het schip geladen, maar al snel ontwikkelden zich vormen van intern transport, op basis van bovengenoemde straddle carrier. In eerste instantie om de container van de grond te liften en of van- of op een trailer of platte wagen te laden, al snel ook om ze over grotere afstanden te verplaatsen.
Doordat de containers ISO-gestandaardiseerd werden, wist elke ontwerper precies waar hij zich aan te houden had en kon met dit gegeven de meest geschikt geachte carrier ontwerpen.
Toen de containerisatie voortging moest men voor het meest efficiënte gebruik van de beschikbare ruimte de containers ook stapelen; hiervoor ontwikkelde men toen al snel straddle carriers die containers bovenop één of meer containers kon plaatsen. Doordat ook de kranen die de containers van- en in het schip moeten laden steeds groter en sneller werden, moest ook het afhandelen op de kade met een grotere frequentie en snelheid geschieden. De carriers moesten dus ook sneller worden, tot wel 30 km/u (beladen) met verbeterde rij-eigenschappen en verhoogde stabiliteit. Ook de standaardafmetingen van de container namen toe, tot 40'.

Het object: De Staddle Carrier voor ECT

De container carriers voor de Rotterdamse haven (European Container Terminus, ECT) werden door Clark Equipment Company ontwikkeld i.s.m. ECT. De verdere ontwikkeling en bouw vond plaats i.s.m. B.V. Nellen Kraanbouw, dat in de jaren 1970 een groot deel van de carriers voor ECT produceerde.
De straddle carrier van het type Clark (Ross) 520-245-120 behoort tot de eerste generatie straddle carriers voor het intern transport op de Rotterdamse container terminal van ECT.

De Straddle Carrier als erfgoed

De straddle carrier is door Het Havemuseum verworven van ECT. Het is de bedoeling met behulp van het ensemble van de DAF-trekker, de terminal lorrie (MAFI-trailer; met gooseneck), de Straddle Carrier en één of meer containers het verhaal van de containerisatie te vertellen.
Opmerkingen geschiedenis
ILLUSTRATIES
Additioneel beeld 1Niet ingevoerd
Additioneel beeld 2Niet ingevoerd
Opmerkingen illustraties
MEER INFORMATIE
Informatie bij/viaMaritiem Museum Rotterdam
Bronnen- Stichting Historie der Techniek: Techniek in Nederland in de 20e eeuw, deel 5: transport en communicatie. Zutphen (2002).
- Stichting Historie der Techniek: Rotterdam, cargo handling technology 1870 - 2000. Zutphen (2000).
- Jan Oudenaarden: Pakt aan! De Rotterdamse havenarbeider. Zwolle (1996)
- ECT Corporate Communications: 1967-1992, Met het oog op morgen, 25 jaar ECT. Rotterdam (1992).
- Bart Kuipers: Ja, De container is uitvinding van de eeuw, NRC Handelsblad (2014, 11 Oktober)
Externe linksTechniek in Nederland (TUe): Straddle carrier

Chris Vennix: Van het oude stukgoed naar containers

Containeroverslag op 'Havenwerk 010'
Opmerkingen informatie
HUIDIGE EIGENDOM
Soort eigendomMuseaal
Naam organisatieMaritiem Museum Rotterdam
Inventarisnummer collectie
Opmerkingen eigendom
WAARDESTELLING
 Van dit object is nog geen culturele waarde gepubliceerd.
MCN - CIME
Sluiten en terug naar zoekresultaten NRME Home Mobiele Collectie Nederland